Het antwoord van Humanitas

Het antwoord van Humanitas. Zo hebben we ons jaarverslag 2013 genoemd. Een zelfbewuste titel. Want de ondersteuning door onze vrijwilligers vormt ook echt het antwoord op de behoefte van tienduizenden mensen aan een steuntje in de rug op het gebied van eenzaamheid, verlies, opvoeden, opgroeien, thuisadministratie en detentie. En onze kennis van en ervaring met onder andere de jeugdzorg is ook echt een oplossing voor de gemeenten die daar straks verantwoordelijk voor worden. En onze visie op ondersteuning -tijdelijk en vaak bedoeld om erger (lees zwaardere hulpverlening) te voorkomen- sluit naadloos aan bij de maatschappelijke tijdgeest.

Het antwoord van Humanitas dus. We mogen er zijn en waren er in 2013 ook. Zo’n 13.800 vrijwilligers hebben zich ingezet voor 52.400 mensen. Belangeloos. Enthousiast. En vooral: effectief. Telkens weer blijkt dat dit komt door de relatie die vrijwilligers en deelnemers met elkaar aangaan. Het samen -stap voor stap- naar antwoorden zoeken, in volkomen gelijkwaardigheid, geeft lucht en ruimte waardoor nieuwe inzichten naar boven komen en weer perspectief en vertrouwen ontstaat

En wie kunnen er beter over ons werk vertellen dan die deelnemers en vrijwilligers zelf? Dan doen ze in dit jaarverslag vooral in de hoofdstukken over de zes thema’s waarop we actief zijn. Niet alleen aan het begin van elk hoofdstuk, maar ook tussendoor met korte quotes. Zo krijgt u een goede indruk van de betekenis en de meerwaarde van de ondersteuning van Humanitas voor zowel individuele burgers als onze samenleving.

Mag ik u tenslotte wijzen op de doelstellingen die in dit jaarverslag opduiken? Ze zijn afkomstig uit ons Strategieplan 2012-2015 en weerspiegelen de manier waarop we onze organisatie toekomstbestendig maken. Zo kunnen we blijven aansluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen en er ook de komende jaren zijn voor iedereen die ons nodig heeft.

Marijke van Eck
Voorzitter hoofdbestuur Vereniging Humanitas