Thema Eenzaamheid

Lees hieronder het verhaal van Cynthia, die met ondersteuning van een vrijwilliger van Humanitas weer langzaam uit haar isolement komt.

Een echt wow-moment

Jarenlang durfde Cynthia (21) niet naar buiten. Met zoontje Tony, nu bijna twee, zat ze op haar flat. Dag in dag uit. Week in week uit. Ze was doodeenzaam. Dankzij Humanitas zet Cynthia nu stapjes om uit haar isolement te komen. Maatje Anja (46) helpt haar daarbij. Met succes!

Cynthia: "Ik ben slachtoffer geweest van een loverboy. Daarna durfde ik niet meer alleen naar buiten. De straat was voor mij een gevaarlijke plek. Binnen voelde ik me veilig en daarom bleef ik met Tony in mijn flat."

Uiteindelijk trok Cynthia de stoute schoenen aan. Zo kwam Anja in haar leven. Cynthia: “Toen Anja voor het eerst kwam, moest ik echt even de kat uit de boom kijken. Maar al gauw hadden we een klik. Ik vertrouw haar. Nu praten we over van alles en nog wat. We hebben het gewoon heel gezellig.”

Het is nu vijf maanden geleden dat Humanitas-vrijwilliger Anja voor het eerst de flat van Cynthia betrad. Anja:"Cynthia had behoefte aan een volwassen persoon om mee te kletsen en dingen mee te ondernemen. Al vanaf de eerste keer zijn we met Tony naar buiten gegaan. In het begin liepen we een rondje of we gingen naar het speeltuintje in de buurt. Na een poosje begon Cynthia zelf activiteiten voor te stellen . Nu gaan we ook het dorp in. We struinen dan over de markt of eten ergens een broodje. Een paar weken geleden is Cynthia voor het eerst alleen met Tony naar buiten gegaan om te stoepkrijten. Ik kan me nog goed herinneren dat ze dat vertelde. Een echt wow-moment!”