Thema Opvoeden

Abigail maakt een doorstart

Het ging al een tijdje niet goed op school met Abigail. Ze heeft ADHD waardoor ze zich moeilijk kan  concentreren. Bovendien heeft ze moeite met schrijven en rekenen. Moeder Renata (38 jaar) maakte zich grote zorgen. Ze komt in contact met doorstart. De coördinator koppelt Renata aan vrijwilligster Trudy Spierings (57 jaar).

Trudy: “De eerste paar weken na de kennismaking met Renata heb ik vooral veel geluisterd. Oordelen deed en doe ik niet. Gaandeweg probeer ik wel meer advies en richting te geven. Maar het is aan Renata om te bepalen wat ze ermee doet. Ik heb een enorm respect voor hoe zij de moed heeft gehad om de confrontatie met haar problemen aan te gaan. Renata beseft goed dat ze aan de slag moet om de situatie voor het hele gezin te veranderen. Mijn begeleiding is natuurlijk tijdelijk. Maar er zit zo veel veerkracht en creativiteit in haar, dat ik er echt alle vertrouwen in heb dat ze het straks weer helemaal zelf kan.”

Renata: “Trudy is echt geweldig. Gewoon een normaal mens bij wie we ons verhaal kwijt kunnen. Abigail net zo goed als ik. Sinds we zijn begonnen met doorstart zie ik overal verbetering. Abigail zit inmiddels op een andere school. Nu is ze wel gelukkig. En zelf ben ik me meer bewust van mijn eigen valkuilen en heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.”